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S 9 (A) गणित का शिक्षणशास्त्र उच्च प्राथमिक स्तर PREVIOUS YEAR QUESTION PAPER

गणित का शिक्षणशास्त्र उच्च प्राथमिक स्तर PREVIOUS YEAR QUESTION PAPER

TOPIC गणित के शिक्षण शास्त्र उच्च प्राथमिक स्तर PREVIOUS YEAR QUESTION PAPER
CODE S – 9(A)
COURSE BIHAR D.El.Ed 2nd YEAR
FULL MARKS 35+15=50

AB JANKARI के इस पेज में बिहार डी.एल.एड फर्स्ट इयर के पेपर S-9 (A) गणित के शिक्षण शास्त्र  उच्च प्राथमिक स्तर  प्रश्नों को शामिल किया गया है |




S 9(A) गणित के शिक्षण शास्त्र उच्च प्राथमिक स्तर 2025 PREVIOUS YAER QUESTION PAPER

BIHAR D.EL.Ed 2nd YEAR PAPER S 9 PREVIOUS YEAR QUESTION PAPER
BIHAR D.EL.Ed 2nd YEAR PAPER S 9 PREVIOUS YEAR QUESTION PAPER




S 9(A) गणित के शिक्षण शास्त्र उच्च प्राथमिक स्तर 2025 PREVIOUS YAER QUESTION PAPER

खण्ड – क / Section – A
लघु उत्तरीय प्रश्न / Short Answer Type Questions
प्रत्येक प्रश्न का उत्तर देना अनिवार्य है :
It is compulsory to answer each question :

1.गणित की प्रकृति से आप क्या समझते हैं ? स्पष्ट करें ।-5
What do you understand by nature of Mathematics? Explain.
अथवा (OR)

उच्च प्राथमिक गणित में पाठ्य पुस्तक को अधिगम सामग्री के रूप में आप किस प्रकार उपयोग करेंगे ?
How will you use a text book as a learning material in upper primary Mathematics?

2. गणित अधिगम एवं शिक्षण की समस्याओं का वर्णन करें ।-5
Explain the problems of learning and teaching of Mathematics.
अथवा (OR)
बीजगणित का आपके जीवन में क्या उपयोग है ? वर्णन करें ।
What is the utility of Algebra in your life? Explain.

3. उच्च प्राथमिक स्तर पर गणित शिक्षण के उद्देश्य का वर्णन करें ।-5
Describe the objectives of Mathematics teaching in upper primary level.
अथवा (OR)
दैनिक जीवन में आँकड़ों की क्या उपयोगिता है ? स्पष्ट करें ।
What is the use of data in daily life? Explain.

4. सममिति से आप क्या समझते हैं ? उदाहरण के माध्यम से स्पष्ट करें ।-5
What do you understand by symmetry? Explain with the help of examples.
अथवा (OR)
गणितीय माध्य किसे कहते हैं ? इसे अवर्गीकृत आँकड़ों से कैसे निकालते हैं ?
What is arithmetic mean? How is it calculated from ungrouped data?

5. निगमन विधि को उदाहरण की सहायता से स्पष्ट करें ।
Explain the deductive method with the help of example.
अथवा (OR)
परिमेय संख्या किसे कहते हैं? ये संख्याएँ अपरिमेय संख्याओं से किस प्रकार भिन्न हैं ?
What is Rational Number? How are these numbers different from Irrational numbers ?

 

खण्ड – ख / Section – B
दीर्घ उत्तरीय प्रश्न / Long Answer Type Questions
किसी एक प्रश्न का उत्तर 200 से 250 शब्दों में दें।
Answer any one question in 200 to 250 words.

 

6.गणित में सतत् एवं व्यापक आकलन से आप क्या समझते हैं ?-10
What do you understand by Continuous and Broad Assessment in Mathematics ?

7. निम्नांकित में से किन्हीं दो पर संक्षिप्त टिप्पणी लिखें : 2 × 5 = 10
(क) मूर्त एवं अमूर्त
(ख) गणितीय पहेली और खेल
(ग) भुजाओं एवं कोणों के आधार पर त्रिभुजों के प्रकार
(घ) पूरक कोण एवं सम्पूरक कोण ।

Write short notes on any two of the following:
(a) Concrete and Abstract
(b) Mathematical Puzzles and Game
(c) Types of triangles on the basis of sides and angles
(d) Complementary angles and Supplementary angles.

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