VVI NOTES

www.vvinotes.in

MAGADH UNIVESITY B.Ed. 1ST YEAR COURSE 1 CHILDHOOD AND GROWING UP SYLLABUS IN HINDI

COURSE -1 CHILDHOOD AND GROWING UP SYLLABUS

MAGADH UNIVESITY B.Ed. 1ST YEAR COURSE 1 CHILDHOOD AND GROWING UP SYLLABUS IN HINDI

UNIVERSITY MAGADH UNIVERSITY
COURSE B.Ed.
PAPER NAME CHILDHOOD AND GROWING UP 
FULL MARKS 80+20=100

VVI NOTES  के इस पेज में MAGADH UNIVESITY B.Ed. 1ST YEAR COURSE 1 CHILDHOOD AND GROWING UP SYLLABUS हिंदी एवं अंग्रेजी में दिया गया है |



UNIT 1: Introduction to Childhood

♦ Meaning and Definition of Childhood, Growth and Development;
♦ Stages of Development: Physical, Mental Social, Emotional, Moral;
♦ Factors affecting Childhood: Family, Peer group, neighbors Schools and Community.

इकाई 1 : बचपन का परिचय 
बचपन का अर्थ और परिभाषा, वृद्धि (Growth) और विकास (Development)
विकास के चरण — शारीरिक, मानसिक, सामाजिक, भावनात्मक तथा नैतिक विकास
बचपन को प्रभावित करने वाले कारक — परिवार, साथियों का समूह (Peer Group), पड़ोसी, विद्यालय और समुदाय

UNIT 2: Understanding Adolescence

♦ Cultural difference and Adolescent, impact of urbanization and economic change in his experience.
♦ Growing up as Adolescent: Impact religion, socio-cultural context, gender, class poverty and media.
♦ Childhood and adolescence, Problems of Indian adolescents and role of teacher, family and community.

इकाई 2 : किशोरावस्था की समझ
किशोरावस्था और सांस्कृतिक भिन्नताएँ, नगरीकरण तथा आर्थिक परिवर्तनों का किशोर के अनुभवों पर प्रभाव
किशोर के रूप में बढ़ना — धर्म, सामाजिक-सांस्कृतिक संदर्भ, लिंग, वर्ग, गरीबी और मीडिया का प्रभाव
बचपन और किशोरावस्था के संबंध, भारतीय किशोरों की समस्याएँ तथा शिक्षक, परिवार और समुदाय की भूमिका

UNIT 3: Perspectives in Development

♦ Concept and introduction to perspectives in development, and theories of development.
♦ Enduring themes in the study of development: development as multi dimensional; Development as continuing through the life span; ways in which development is continuous/discontinuous; socio-cultural contexts influencing development.
♦ Gathering data about children from different contexts: naturalistic observations; interviews; reflective journals about childern; anecdotal records and narratives; clinical methods with reference to Piaget.

इकाई 3: विकास में परिप्रेक्ष्य

♦ विकास में परिप्रेक्ष्यों की अवधारणा और परिचय, तथा विकास के सिद्धांत।
♦ विकास के अध्ययन में स्थायी विषय: बहुआयामी विकास; जीवन भर जारी रहने वाला विकास; विकास के निरंतर/असंतत होने के तरीके; विकास को प्रभावित करने वाले सामाजिक-सांस्कृतिक संदर्भ।
♦ विभिन्न संदर्भों से बच्चों के बारे में आँकड़े एकत्र करना: प्राकृतिक अवलोकन; साक्षात्कार; बच्चों के बारे में चिंतनशील पत्रिकाएँ; उपाख्यानात्मक अभिलेख और आख्यान; पियाजे के संदर्भ में नैदानिक ​​विधियाँ।

UNIT 4: Language Development

♦ Development of Speech and Language
♦ Stages of language development
♦ Factors in language development.
♦ Uses of language: Turn taking, interactions, and conversations, listening.
♦ Socio-cultural variations in languge: accents, differences in communication,
♦ Linguistic variation, implications for a multicultural classroom. Bilingual or multilingual children: implications for teachers. Classrooms; storytelling as a pedagogic tool.

इकाई 4: भाषा विकास

♦ वाणी और भाषा का विकास
♦ भाषा विकास के चरण
♦ भाषा विकास के कारक।
♦ भाषा के प्रयोग: बारी-बारी से बोलना, अंतःक्रियाएँ और वार्तालाप, सुनना।
♦ भाषा में सामाजिक-सांस्कृतिक विविधताएँ: उच्चारण, संचार में अंतर,
♦ भाषाई विविधता, बहुसांस्कृतिक कक्षा के लिए निहितार्थ। द्विभाषी या बहुभाषी बच्चे: शिक्षकों के लिए निहितार्थ। कक्षाएँ; एक शैक्षणिक उपकरण के रूप में कहानी सुनाना।

UNTI 5: Children in Their Natural Settings

♦ Observation about children by Parent and Teacher.
♦ Children in their natural settings; (Play, Community Setting) using activities as a base to establish rapport, childhood and their growing up in a realistic context,
♦ Impact of gender caste, social class, urbanization and economic change for the lived experience of children.
♦ Concept and processes of socialization: Ecological theory of Bronfen Brenner.
♦ Individual difference among children: socio-cultural and economic context: process of socialization.
♦ Relationships with peers: friendships and gender; competition and cooperation, competition and conflict; aggression and bullying during childhood.

इकाई 5: अपने प्राकृतिक परिवेश में बच्चे

♦ माता-पिता और शिक्षक द्वारा बच्चों का अवलोकन।
♦ अपने प्राकृतिक परिवेश में बच्चे; (खेल, सामुदायिक परिवेश) गतिविधियों को आधार बनाकर आपसी तालमेल, बचपन और उनके वास्तविक संदर्भ में बड़े होने का अनुभव।
♦ बच्चों के जीवन के अनुभवों पर लिंग, जाति, सामाजिक वर्ग, शहरीकरण और आर्थिक परिवर्तन का प्रभाव।
♦ समाजीकरण की अवधारणा और प्रक्रियाएँ: ब्रोंफेन ब्रेनर का पारिस्थितिक सिद्धांत।
♦ बच्चों में व्यक्तिगत अंतर: सामाजिक-सांस्कृतिक और आर्थिक संदर्भ: समाजीकरण की प्रक्रिया।
♦ साथियों के साथ संबंध: मित्रता और लिंग; प्रतिस्पर्धा और सहयोग, प्रतिस्पर्धा और संघर्ष; बचपन में आक्रामकता और बदमाशी।

Share This Post

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More To Explore

BIHAR DELED QUESTION PAPER
Question Paper

Bihar D.El.Ed Previous Year Question Paper pdf

Bihar D.El.Ed Previous Year Question Paper pdf   Course Bihar D.El.Ed. First Year Full Marks Second Year Full Marks 1st +2nd Year total Marks Pass

Scroll to Top