MAGADH UNIVESITY B.Ed. 1ST YEAR COURSE 1 CHILDHOOD AND GROWING UP SYLLABUS IN HINDI
| UNIVERSITY | MAGADH UNIVERSITY |
| COURSE | B.Ed. |
| PAPER NAME | CHILDHOOD AND GROWING UP |
| FULL MARKS | 80+20=100 |
VVI NOTES के इस पेज में MAGADH UNIVESITY B.Ed. 1ST YEAR COURSE 1 CHILDHOOD AND GROWING UP SYLLABUS हिंदी एवं अंग्रेजी में दिया गया है |
UNIT 1: Introduction to Childhood
♦ Meaning and Definition of Childhood, Growth and Development;
♦ Stages of Development: Physical, Mental Social, Emotional, Moral;
♦ Factors affecting Childhood: Family, Peer group, neighbors Schools and Community.
इकाई 1 : बचपन का परिचय
♦ बचपन का अर्थ और परिभाषा, वृद्धि (Growth) और विकास (Development)
♦ विकास के चरण — शारीरिक, मानसिक, सामाजिक, भावनात्मक तथा नैतिक विकास
♦ बचपन को प्रभावित करने वाले कारक — परिवार, साथियों का समूह (Peer Group), पड़ोसी, विद्यालय और समुदाय
UNIT 2: Understanding Adolescence
♦ Cultural difference and Adolescent, impact of urbanization and economic change in his experience.
♦ Growing up as Adolescent: Impact religion, socio-cultural context, gender, class poverty and media.
♦ Childhood and adolescence, Problems of Indian adolescents and role of teacher, family and community.
इकाई 2 : किशोरावस्था की समझ
♦ किशोरावस्था और सांस्कृतिक भिन्नताएँ, नगरीकरण तथा आर्थिक परिवर्तनों का किशोर के अनुभवों पर प्रभाव
♦ किशोर के रूप में बढ़ना — धर्म, सामाजिक-सांस्कृतिक संदर्भ, लिंग, वर्ग, गरीबी और मीडिया का प्रभाव
♦ बचपन और किशोरावस्था के संबंध, भारतीय किशोरों की समस्याएँ तथा शिक्षक, परिवार और समुदाय की भूमिका
UNIT 3: Perspectives in Development
♦ Concept and introduction to perspectives in development, and theories of development.
♦ Enduring themes in the study of development: development as multi dimensional; Development as continuing through the life span; ways in which development is continuous/discontinuous; socio-cultural contexts influencing development.
♦ Gathering data about children from different contexts: naturalistic observations; interviews; reflective journals about childern; anecdotal records and narratives; clinical methods with reference to Piaget.
इकाई 3: विकास में परिप्रेक्ष्य
♦ विकास में परिप्रेक्ष्यों की अवधारणा और परिचय, तथा विकास के सिद्धांत।
♦ विकास के अध्ययन में स्थायी विषय: बहुआयामी विकास; जीवन भर जारी रहने वाला विकास; विकास के निरंतर/असंतत होने के तरीके; विकास को प्रभावित करने वाले सामाजिक-सांस्कृतिक संदर्भ।
♦ विभिन्न संदर्भों से बच्चों के बारे में आँकड़े एकत्र करना: प्राकृतिक अवलोकन; साक्षात्कार; बच्चों के बारे में चिंतनशील पत्रिकाएँ; उपाख्यानात्मक अभिलेख और आख्यान; पियाजे के संदर्भ में नैदानिक विधियाँ।
UNIT 4: Language Development
♦ Development of Speech and Language
♦ Stages of language development
♦ Factors in language development.
♦ Uses of language: Turn taking, interactions, and conversations, listening.
♦ Socio-cultural variations in languge: accents, differences in communication,
♦ Linguistic variation, implications for a multicultural classroom. Bilingual or multilingual children: implications for teachers. Classrooms; storytelling as a pedagogic tool.
इकाई 4: भाषा विकास
♦ वाणी और भाषा का विकास
♦ भाषा विकास के चरण
♦ भाषा विकास के कारक।
♦ भाषा के प्रयोग: बारी-बारी से बोलना, अंतःक्रियाएँ और वार्तालाप, सुनना।
♦ भाषा में सामाजिक-सांस्कृतिक विविधताएँ: उच्चारण, संचार में अंतर,
♦ भाषाई विविधता, बहुसांस्कृतिक कक्षा के लिए निहितार्थ। द्विभाषी या बहुभाषी बच्चे: शिक्षकों के लिए निहितार्थ। कक्षाएँ; एक शैक्षणिक उपकरण के रूप में कहानी सुनाना।
UNTI 5: Children in Their Natural Settings
♦ Observation about children by Parent and Teacher.
♦ Children in their natural settings; (Play, Community Setting) using activities as a base to establish rapport, childhood and their growing up in a realistic context,
♦ Impact of gender caste, social class, urbanization and economic change for the lived experience of children.
♦ Concept and processes of socialization: Ecological theory of Bronfen Brenner.
♦ Individual difference among children: socio-cultural and economic context: process of socialization.
♦ Relationships with peers: friendships and gender; competition and cooperation, competition and conflict; aggression and bullying during childhood.
इकाई 5: अपने प्राकृतिक परिवेश में बच्चे
♦ माता-पिता और शिक्षक द्वारा बच्चों का अवलोकन।
♦ अपने प्राकृतिक परिवेश में बच्चे; (खेल, सामुदायिक परिवेश) गतिविधियों को आधार बनाकर आपसी तालमेल, बचपन और उनके वास्तविक संदर्भ में बड़े होने का अनुभव।
♦ बच्चों के जीवन के अनुभवों पर लिंग, जाति, सामाजिक वर्ग, शहरीकरण और आर्थिक परिवर्तन का प्रभाव।
♦ समाजीकरण की अवधारणा और प्रक्रियाएँ: ब्रोंफेन ब्रेनर का पारिस्थितिक सिद्धांत।
♦ बच्चों में व्यक्तिगत अंतर: सामाजिक-सांस्कृतिक और आर्थिक संदर्भ: समाजीकरण की प्रक्रिया।
♦ साथियों के साथ संबंध: मित्रता और लिंग; प्रतिस्पर्धा और सहयोग, प्रतिस्पर्धा और संघर्ष; बचपन में आक्रामकता और बदमाशी।
