VVI NOTES

www.vvinotes.in

S 4 स्वयं की समझ प्रश्न | Understanding Towards Your self

स्वयं की समझ पिछले वर्ष के प्रश्न पत्र

Understanding Towards Your self previous year question paper

 

टॉपिक बिहार डी.एल.एड सेकेण्ड ईयर पिछले वर्ष के प्रश्न पत्र 
कोर्स बिहार डी.एल.एड सेकेण्ड ईयर
विषय कोड S 4
विषय का नाम स्वयं की समझ
SUBJECT NAME Understanding Towards Your self previous year question paper

Swayam ki samajh previous year question paper




स्वयं की समझ 2025 के प्रश्न पत्र

BIHAR D.El.El 2ND YEAR PAPER S-4 PREVIOUS YEAR QUESTION PAPER
BIHAR D.El.El 2ND YEAR PAPER S-4 PREVIOUS YEAR QUESTION PAPER

 

Swayam ki samajh 20225 previous year question paper

लघु उत्तरीय प्रश्न

short Answer Type Questions 

प्रत्येक प्रश्न का उत्तर देना अनिवार्य है। 

It is compulsory to answer each question

(01) व्यक्तित्व क्या है? अपने व्यक्तित्व को जानने के लिए स्वयं से आप क्या-क्या विश्लेषण करेंगे? – 5

What is personality ? How will you do self analysis to know your personality P

अथवा / OR 

अस्मिता से आप क्या समझते हैं ?

What do you understand by identity ?

(02) किसी व्यक्ति की वृजातीय पहचान की क्या-क्या विशेषताएँ हैं ?

What are the characteristics of ethnic identification of a person?

अथवा / OR

अपने व्यक्तित्व को जानने के लिए सेल्फ पोर्ट्रेट का क्या महत्व है ?

What is the importance of self-portrait to know your personality?

(03) आत्म-अभिप्रेरणा क्या है ? आत्म-अभिप्रेरणा को सबल बनाने के लिए आप क्या करेंगे ? -5

What is self-motivation? What will you do for strengthening self-motivation

अथवा / OR

पेशेवर विकास के लिए शिक्षक प्रोफाइल क्यों आवश्यक है ?

Why is the teacher profile necessary for professional development ?

(04) आप में क्या-क्या सद्गुण हैं, उसकी सूची बनाएँ । किसी एक सद्गुण को आप शिक्षण में किस प्रकार उपयोग करेंगे ? – 5

Enlist your virtues. How will you use any ofic of the virtues in teaching ?

अथवा / OR

दैनिक रिफ्लेक्टिव डायरी के महत्व के बारे में वर्णन कीजिए ।

Describe about the importance of daily reflective diary.

(05)  शिक्षक के व्यवहार को प्रभावित करनेवाले कारकों का उल्लेख कीजिए । -5

Mention the factors affecting the behaviour of teacher.

अथवा / OR

आत्म-विश्वास के विकास के क्या-क्या उपाय हैं ?

What are the measures for the development of self-confidence?

 

खण्ड – ख / Section – B

दीर्घ उत्तरीय प्रश्न / Long Answer Type Questions

किसी एक प्रश्न का उत्तर लगभग 200 से 250 शब्दों में दें।

Answer any one question in approximately 200 to 250 words.

 

6. विद्यालय संस्कृति के आयामों के बारे में वर्णन कीजिए ।

Describe about the dimensions of school culture.

7. निम्नांकित में से किन्हीं दो पर संक्षिप्त टिप्पणी लिखें | 2 × 5 = 10

(क) व्यक्तिगत अस्मिता

(ख) शिक्षक प्रोफाइल का महत्व

(ग) मननात्मक शिक्षक के गुण

(घ) सेल्फ बनाम ईगो

Write short notes on any two of the following

(a) Personal identity

(b) Importance of teacher profile

(c) Quality of reflective teacher

(d) Self us Ego.

 




******* ****** *** * **** ***** ***  **** **

डी.एल.एड.  सम्बन्धी न्यूज नोट्स pdf के लिए ग्रुप एवं चैनल  को ज्वाइन करे
 
डी.एल.एड
टेलीग्राम   Vvi Notes Telegram Group
CTET 
ALL IN ONE- 
Instagram Join https://www.instagram.com/sunilsir999/

 

BIHAR D.El.Ed. SYLLABUS PDF

 

  • स्वयं की समझ previous year question
  • Understanding Towards Your self previous year question paper
  • Understanding Towards Your self previous year question paper pdf
  • Understanding Towards Your self previous year question paper pdf download
  • swayam ki samajh previous year question paper
  • swayam ki samajh previous year question paper pdf

Share This Post

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More To Explore

NCERT EVS CLASS 3 OBJECTIVE QUESTION - CTET
CTET NOTES

NCERT EVS CLASS 3 OBJECTIVE QUESTION – CTET

NCERT EVS CLASS 3 OBJECTIVE QUESTION – CTET CTET पेपर -1 में पर्यावरण विषय से 30 प्रश्न पूछे जाते है | जो अधिकांस NCERT EVS

BAL VIKASH OBJETIVE QUESTION ANSWER
CTET NOTES

CTET BAL VIKASH OBJETIVE QUESTION ANSWER

CTET BAL VIKASH OBJETIVE QUESTION ANSWER TOPIC BAL VIKASH OBJETIVE QUESTION ANSWER COURSE CTET PAPER 1+2 BAL VIKAS MARKS 30   सी.टी.ई.टी बाल विकास वस्तुनिष्ट

Scroll to Top